Medlemsnyheter

Information 20241119

-Vi byter till vinterlås 1/12. Behöver man komma in efter det så går det bra att maila sodra.1905@gmail.com. Gör gärna de några dagar innan så vi hinner lösa någon som kvittera ut nyckel.
Var noga med att meddela hantverkare om att det är infart via våra låsbara bommar. 

-Lösenordet på hemsidan är borttaget då det krånglade för mycket. Medlemssidorna är nu tillgängliga för alla.

-Som förra vintern går det även i år, att långtidsparkera/ställa av din bil på parkeringen vid festplatsen. 500kr slås på nästa års faktura.
Maila bilen regnummer till kollomailen.
Gäller inte parkeringen på Muréngatan då det är kommunens.

-Arrendeavtalet sägs upp av kommunen innan årsskiftet. Nytt skall förhandlas och tecknas under -25, och börjar gälla from 1/1-26. Kostnaden kommer högst sannolikt öka avsevärt. Vi planerar dock inga höjningar av våra avgifter för kommande säsong.

Inbrott på området

Det har nyligen varit inbrott på Lupinstigen. Ni som kikar till er stuga, ha gärna uppmärksamhet i området och maila styrelsen om ni ser något som vi behöver nå ut med.

Styrelsen

Låsning av sopskåp

Idag (söndag 8 september) låses sopskåpen för glas och pappersförpackningar. Brännbart och matavfall är öppna säsongen ut.

Information till de som ska ha tillgång till trädgårds/maskinboden på festplatsen

Hänglåsen kommer att bytas inom snar framtid så ni som ska ha tillgång till boden kan kvittera ut en av Ulrika Hållinder både före och efter årsmötet nu på söndag. Har du inte möjlighet att göra det på söndag så kan en ny nyckel kvitteras ut på expeditioen fr o m onsdag 4/9.

INFORMATION 20240731

Kom ihåg bingokvällen onsdag den 7/8. Med anledning av bingon, flyttar vi expeditionstiden till torsdagen. 

Vi har idag beslutat att höja priset för extranyckel till 260kr. Inköpspriset har ökat och vi har precis fyllt på med nya nycklar.

Flaggar igen för extra årsmöte/höstmöte den 1/9 kl 10.00. Kallelse och dagordning kommer inom kort.

Det behöves arbetsinsatser på både festplatsen och med ogräs så maila gärna om du har timmar kvar att göra.

Uthyrning av festplatsen

Tänkte bara påminna alla om att vi på årsmötet 2023 röstade om ändrade regler kring uthyrningen av festplatsen. Det som gäller är detta: Musikanläggning ska stängas av senast 01.00 och börja sänkas från 00.30. Området ska vara helt tömt på gäster 01.30.

Även om det ibland kanske känns störande med festligheterna behöver vi komma ihåg att det är MYCKET pengar som kommer in till föreningen.
Mvh
Sussie Hemgren

INFORMATION 20240626

I början av vecka 28 kommer vi genomföra vår årliga syn av häckar, grusgångar mm. SMS skickas ut senare samma vecka, om man måste åtgärda något.

Missa inte Bingokvällen den 3/7 kl 18.00 på Cafeét. Fika finns att köpa.

Höstmötet 1/9 börjar kl 10.00 för att inte krocka med stadsvandringen på Södra kolonin kl 13.00. Höstmötet beräknas avlutas klockan 12.00. Det kommer inte att serveras fika denna gång då det är för ont om tid. Då vi vill flytta fram datum för ordinarie årsmöte from år 2025 blir det även ett extra årsmöte samtidigt. Flera anledningar ligger till grund för detta;

● Vi kan hålla det i ladan och därmed hålla ned kostnaderna.

● Vi bedömer att antalet kolonister som kan närvara ökar.

● Dessutom får styrelsen ett lite längre uppehåll under vintern.

Kallelse och dagordning till höstmötet/extra årsmöte mailas, läggs upp på hemsidan och anslås på våra två informationstavlor, i enlighet med stadgarna.

Då vi fortsatt får många frågor om tunnor för trädgårdsavfall och bilar/trafik på området, ber vi alla att läsa årsmötesprotokollet, motioner men även information på hemsidan.

Midsommarfirandet blev lyckat med många gäster. Det var dock väldigt få medlemmar som engagerade sig och de medlemmar som deltog fick dra väldigt stora lass. En stor eloge till dem!

Om du inte haft möjlighet att göra din obligatoriska arbetsinsats på 5 timmar ännu, och inte kan vara med på städdagen i höst så går det bra att maila till styrelsen. Finns en hel del ”småjobb” vi behöver hjälp med.

Ladan och korvmojen har fått sig ett ansiktslyft. Tombola/chokladhjulet är nästa projekt. Stort tack till Ulrika och hennes medhjälpare!

INFORMATION 20240430

Städdagen
Vill tacka så mycket för väldigt bra uppslutning på städdagen, positiv stämning och mycket bra arbete ute i kolonin trots det trista vädret.
Det var svårt att få till den utlovade informationen så det får bli så här istället. Eftersom det är så många som är på plats under städdagarna behöver vi organisera det hela på lämpligt sätt. Vi vill att hela området skall bli omhändertaget, att det inte skall vara något köande samt att man vet vad som skall göras på varje ställe.

Vi önskar att fler föranmäler sig då det går åt väldigt mycket dyrbar tid till att köa. Det är dessutom svårt att få till det med arbetsuppgifter och korvinköp när vi inte har en aning hur många ”extra” som kommer. 86 föranmälningar och ca 40 som inte skrivit upp sig innan. Målet är att alla är föranmälda.

Midsommar och övriga sysslor
Senast 1 maj sätter vi upp listor gällande midsommar och övriga arbetsuppgifter. Som vi meddelat tidigare, behöver listorna för midsommar, vara fulltecknade senast 15maj.

Expeditionen
Vi öppnar upp 1 maj 18.00-19.00 och håller öppet , samma tid, varje onsdag t o m augusti.

Anslagstavlorna
Nu är de nedplockade och endast festplatsen samt expeditionens tavlor finns kvar. På expeditionen finns nu en extra tavla som är för medlemmarna. Den högra använder styrelsen sig av.

Höstmötet
Vi kommer att kalla till extra föreningsstämma i samband med höstmötet. Detta för att vi vill föreslå framflytt av sista datum för årsmötet. Anledningarna till det är bl a att styrelsen skall få ett längre uppehåll från koloniuppdraget, att vi skall slippa lokalhyra samt att fler kanske kan närvara.
Förslaget är att det skall hållas senast sista maj. Både förbundet och kommunen har sagt ok.

Husdjur på området
På förekommen anledning vill påminna om att men inte får ta med dem in i någon av våra gemensamma lokaler. Gäller även toaletterna.

STYRELSEN

Medlemsinformation 240401

Då har vi officiellt öppnat kolonisäsongen för i år 🙂

Årsmötet hade en hel del motioner på dagordningen. Protokollet publiceras inom kort så ni kan läsa utfallet där. Efter mötet informerades det om aktuella frågor, och även de kommer publiceras i samband med årsmötesprotokollet.

Bommarna byter lås under påskhelgen men det ligger snö kvar på vissa ställen som förhoppningsvis smälter bort snart.

Sopskåpen öppnas på städdagen.

Räckena på parkeringen vid festplatsen, har blivit sönderplogade. Det är ”felanmält” till företaget som haft sönder dem.

Vattenfall har påbörjat röjning på prickat område och det åligger lottinnehavarna att ta hand om avfallet.

Vi har fått bidrag beviljade från förbundet. Är du intresserad av att delta/hålla i något av alternativen så maila ditt intresse. Se bilagan från förbundet som du kommer till om du klickar på bilden av Koloniförbundet längst ner i detta meddelande.

Den 8/4 monteras hjärtstartare och brandskydd.

Har du kontakter som kan sponsra eller erbjuda rabatter får du gärna kontakta Roger Boström bostromroger@gmail.com eller 070-5854719

Det behövs 6 personer som vill göra timmar som arbetsinsats vid rengöring/tvätt att våra sopkärl. Söndagen den 21/4 kl 10.00. Anmäl dig till Jenny Lindholm 073-6267080.

Ladan skall få sig en invändig uppfräschning. Målning, byte av väggskivor, mindre snickeriarbete, hämtning av material mm. Vill du använda dina timmar här så kontakta, Ulrika Hållinder, arbetsledare för projektet, 070-6396476.

Det uppskattas självklart om man ställer upp som volontär.

Planering inför städdagen pågår. Information kommer inom kort.

Även i år kan man baka som arbetsinsats. Nya rutiner och kontaktuppgifter kommer inom kort.

Kom ihåg att stänga alla kranar inför vattenpåsläpp.

Har du för avsikt att sälja stuga/ lott? Läs dokumenten på hemsidan om hur man går tillväga. Säljer du via mäklare är det fortfarande du som arrendator som skall kontakta oss för syn och arrendeskrivning. Alla frågor från köpare och mäklare skall besvaras av dig.

Innan vi gör syn förväntar vi oss att träd och häck är iordingställt enligt ordningsreglerna.

Medlemsinformation 231120

  • Då har det gått några veckor sedan vi stängde för säsongen. Vi vill tacka så mycket för den stora uppslutningen på städdagen. Det blev väldigt fint på området. Vi behöver dock göra lite förbättringar till våren gällande kort och avprickningssystem.
  • Styrelsen har haft planeringsdag och bl. a. beslutat om datum för flera aktiviteter. De läggs inom kort upp på hemsidan.
  • Vi jobbar nu vidare med arbetet inför årsmötet och vattenavlednings-problemen. Ett stort jobb 2024 är förhandlingar om nya arrendeavtalet med kommunen som ska börja gälla from 2025 och det arbetet har redan startat. Styrelsen ska göra allt vi kan för att hålla nere kostnadsökningar på arrendet.
  • Glöm ej att skicka in motioner senast 15/1 2024. Årsmötet kommer att hållas på Konserthuset i mars men datum är inte satt ännu. Vi återkommer när vi närmar oss mars.
  • Vinterlåsen sitter på bommarna nu. Behöver du komma in med bil så hör av dig via mail, i god tid.
  • Vi vill påminna om att vi inte skriver några överlåtelser förrän säsongen startat igen.
  • Hoppas ni nu får en bra vinter utan påhälsning av tjuvar och vandaler.

Styrelsen för Södra koloniföreningen

PARKERING VINTERTID

Styrelsen har beslutat om att upplåta stora parkeringen för uppställning av bil/släp/husvagn.

Gäller endast kolonister.

Inom området tillåts ingen parkering efter 1/11 då låsen byts ut till vinterlås.

Priset är 500kr från 15 okt till 15 mars. Priset gäller oavsett uppställningstid. Debitering sker på ordinarie fakturautskick.

Perioden för uppställning är anpassad efter , vad vi uppskattar, tid då det inte är så många som använder parkeringen.

Anmäl dig på sodra.1905@gmail.com. Begränsat antal platser.

Namn

Lottadress

Kontaktuppgift

Registreringsnummer

Parkeringen underhålls ej

Är det värt det?

Vid två tillfällen under augusti har någon/några slängt plast i tunnan för kompost (bruna tunnor). Enligt Gästrike Återvinnare handlar det troligen om att man har lagt kompostpåsen i en plastpåse och sedan slängt den i bruna tunnan utan att ta bort  plastpåsen. Detta har hänt två gånger vid sopsorteringen på Muréngatan under augusti månad och för detta har föreningen fått betala 400 kr gången, dvs 800 kr bara för augusti. Föreningen behöver verkligen inte sådana onödiga utgifter, bara för att någon/några struntar i att göra rätt.

Det är väldigt viktigt att alla sorterar rätt både av kostnadsskäl men också ur miljösynpunkt. Det kan också vara bra att veta att Gästrike Återvinnare kommer att stärka kontrollerna. Så vi måste alla skärpa oss så vi inte ökar den redan dryga kostnaden gällande sophanteringen.

Vi i styrelsen vill i sammanhanget också påminna om att INTE slänga sopor i tunnor som redan är fulla. Då hamnar soporna bredvid och det är inte så trevligt för den som ska ta reda på dessa.

Medlemsinformation 230808

Styrelsen och vattengruppen jobbar intensivt med att få hjälp med lösning av den icke fungerande vattenavrinningen.

Vi försöker här svara på en del frågeställningar:

Det är flera aktörer inblandade och det tar sin lilla tid att reda ut hur det skall lösas.

Inför denna säsong har vi slamsugit koloniföreningens avrinningsystem, kommunen har anlagt system på Rågatan/Lupin med pump vid Malmbergs, Trafikverket och kommunen har rensat Hemstabäcken. Vi kände oss därmed  trygga med att detta skulle fungera tillfredsställande.

Vattnet vid Holmström brunn, rinner mot och förbi brunnen på Ficks och vidare ut i bäcken och trumman bakom stugorna.

Det finns väldigt många stugor och gångar på området som inte har brunnar så vattnet ligger kvar.

De stora, vattenfyllda, groparna på Rågatan är anmälda till kommunen sedan en vecka tillbaka. 

Brunnen på vändplatsen Bilbolaget , felanmäldes i våras.

De 1000 kr vi tog beslut om härom året behövdes till underhåll, självrisk och dusch/toa på Spårvägstigen. Vi hade pga pandemi och översvämning förlorat viktiga intäkter på festplatsen.

Vi ser fram emot ”fullt hus” på höstmötet så alla kan ta till sig information och ställa frågor. Vi kan då även prata om vad som behöver göras med våra åldrade vattenledningar och vad det ev får för konsekvenser för föreningen.

Hoppas alla förstår att vi i styrelsen månar om vår kolonin och dess kolonister.

Medlemsinformation 030726

Ni som har timmar kvar att göra, kullen vid expeditionen och parkeringen behöver lite omvårdnad. Maila om du har möjlighet att hjälpa till.

Vill påminna om mötet den 27/8. 15.00 i Ladan. Det bjuds på fika efteråt. Kallelse anslås inom kort.

Det har blivit en del förändringar i vatten och cafégruppen. Vill ni ha hjälp med vattenfrågor, mailar till styrelsen och för caféfrågor gäller sodra.cafe@gmail.com.

Boka in 9/8 kl 18.00, för då är det Bingo igen.

På söndag eller måndag går Sandra och Kicki runt i kolonin för att se efter så alla som fick påminnelse, har åtgärdat enligt anmärkningarna. 

Medlemsinformation 230717

Då har vi varit runt och kollat av alla grusgångar, häckar och tomter. Sms är skickade till alla ,som vi menar, har något att åtgärda. Vi är tacksamma för att vi blivit vänligt bemött av dem som svarat på våra meddelanden. Några har uttryckt oro över ”tillrättavisningen” men vi menar att det i första hand skall ses som en påminnelse om ordningsreglerna. Att ha lite ogräs i gruset eller oansad häck är inte detsamma som att man missköter sin lott. Upprepar det sig eller om man struntar i att åtgärda så får man dock ett meddelande där vi beskriver vad det kan innebära. 

Förhoppningen är att alla kolonister skall vara måna om att ta hand om sina lotter enligt gällande ordningsregler. 

Ogräset växer snabbt även på våra gemensamma ytor. Om någon har timmar att göra så hör av dig via mail. Stora parkeringen och festplatsen behöver en rensning igen.

Vinnare av sticksåg

Stort grattis till Ulrica Larsson som med lottnr 79 blev den som tog hem första priset: En sticksåg från Dewalt.

Nu kan du få  möjlighet att få extra fina rabatter på Caparol

35% rabatt på Caparolfärg
20 %  rabatt på penslar och måleritillbehör
20 % rabatt på aktuella tapetkollektioner

För att få rabatt behöver du en blankett och den hämtar du på expeditionen som har öppet onsdagar mellan 18-19

Stort tack till våra sponsorer

Medlemsinformation 230627

Vi vill tacka alla som var med och möjliggjorde midsommarfirandet.

På torsdag bjuds det på en liten tillställning för dem som arbetade. 18.00 på festplatsen för dem som anmält sig. Ta med egen dryck.

Nästa aktivitet vi vill påminna om är bingo den 6/7 kl 18.00. Vi säljer fika till bingon.

Det har även blivit dags för styrelsen att se över grusgångar och häckar. Vad som gäller, finns att läsa i ordningsreglerna. 10-11/7 går vi runt och hoppas få se att alla åtgärdat redan.

Medlemsinformation 230606

Vattengruppen fortsätter sitt arbete med att lokalisera vattenläckor. Det innebär att vattnet tillfälligt kan stänga av. Handlar någon timme vid dessa tillfällen och försöker göras nattetid.

Gällande BOMMAR och BILTRAFIK PÅ OMRÅDET. 
Bommar skall låsas direkt efter genomfart.
Max gångfart (7km/h)

Respektera regeln om endast i och urlastning. Ingen parkering vid expeditionen eller på gräsplanerna  vid festplatsen. Enda parkeringen på området är vid flaggstången på Körsbärsstigen. Det är dock ingen långtidsparkering. Bussgatan vid Albion är inte menad som genomfart för kolonister.

Det behövs frivilliga som kan rensa ogräs på parkeringen och festplatsen. Helst omgående. Vi har kolonister som kan göra mot ersättning men eftersom många ännu har timmar att göra så är det er vi eftersöker.

Vill passa på att tacka gänget vid smultronkullen, som volontärarbetar ,åtskilliga timmar, för att hålla gemensamma ytor och byggnader fina.

För er som jobbar på midsommarafton och kvällen innan, bjuder vi på tackfest den 29/6 kl 18.00. Anmälan görs på festplatsen under midsommarafton samt  kvällen innan 

Information från Styrelsen 230521

GRUS

Vi får en del frågor om grusgångarna så jag vill göra ett tillägg till föregående medlemsinfo. Pga av skicket på det gamla bärlagret så gick det inte att få till det bättre. Vissa vägar har fått mer eller mindre grus, mer eller mindre utgrävt, kortare eller längre avstånd från staket.

VATTENFÖRBRUKNING

Vi har problem med vattenläckage lite varstans i området. Vattengruppen jobbar både dagtid och nattetid för att felsöka. Det kan då hända att vattnet till lotter är avstängt en kortare tid. Det går inte att informera om var och när men känn ingen oro om vatten plötsligt är avstängt.

MIDSOMMAR.

Nu kan vi glatt meddela att vi  fortsätter planera för midsommarfirande på festplatsen.

Tack alla ni som skrev upp er på listan. Många av er har  redan gjort fler timmar än den obligatoriska arbetsinsatsen så extra tack till er. 

Fördelning av ”stationer” finns på anslagstavlan vid expeditionen from tisdag. Det går bra att byta med varandra men vi vill bli meddelande på sodra.cafe@gmail.com

OBLIGATORISK ARBETSINSATS

Har du timmar att göra så maila till styrelsen om du vill veta vad vi behöver hjälp med nu.

BAKNING

Nya rutiner gäller vid bakning som arbetsinsats. Se separat dokument

VID FÖRSÄLJNING AV STUGA/LOTT

Se separat dokument

VID RUST AV STUGA ELLER TRÄDGÅRD

Se separat dokument

OM DU SKA RUSTA DIN STUGA ELLER LOTT

Dra in vatten eller byta kopplingar ute? Kontakta vattengruppen innan.

Ska du sätta upp staket, ta bort ett träd, byta fasadfärg, sätta in en ny dörr, bygga altan mm…maila sodra.1905@gmail.com så vägleder vi dig.

Om du ska söka ROT-avdrag behöver du följande handlingar till Skatteverket:

  • Arrendekontrakt
  • Stadgar
  • Köpekontrakt
  • Försäkringsbrev

Fastighetsbeteckningen som du ska uppge är Hemsta 2:1

FÖRSÄLJNING KOLONISTUGA ELLER ODLINGSLOTT

-När du har en köpare kontaktar du den i styrelsen som har hand om syn av lotter. Du hittar namn och nummer på hemsidan.

-Efter synen får du återkoppling om eventuella åtgärder som måste göras innan försäljning.

-Nästa steg är att maila sodra.1905@gmail.com för att boka tid för överlåtelse. Vi vill då veta vad köparen heter och vilken onsdag som passar er bäst. Vi finns tillgängliga kl. 17-18 eller kl. 19-20 varje onsdag mellan 1/4-1/9.

– Vid överlåtelsetillfället ska ni ta med er utkvitterade nycklar som går till toalett och bommar samt giltig legitimation. Saknas en nyckel måste man betala 230kr för en ny.

-Innan överlåtelsen vill vi att ni har informerat köparen om vad som står i stadgar och ordningsregler, men även att inträdesavgiften är 2000kr.

-Om överlåtelsen sker efter 30/4 ska årsavgift och arrende ska vara betalda.

Köpekontrakt ordnar ni med själva.

Att tänka på:

  • Eventuell uppsägning av elabonnemang
  • Försäkring av stugan
  • Meddela Skatteverket nya ägaren om du betalar fastighetsskatt, för att fastighetsskatten ska debiteras rätt
  • ”Gröna tunna”-abonnemang kan inte övertas av köparen.

Information 230506

Vattenpåsläppet startar kl 9.00 på söndag.  Det behövs en person som kan hjälpa till. Den behöver kunna klättra och röra sig mellan lotter och kranar som sitter högt och lågt. Skriv till mig om du kan hjälpa till 070-7178018

Grusgångarna är nu färdiga. Pga varierande underlag har det inte gått att gräva ur på en del ställen. Där har det fyllts på bara.

Man har lagt grus så det skall gå att kratta närmare staketen när man rensat bort ogräs. Gjutna staketstolpar gjorde att man inte kom närmare.

Det finns en del grus kvar på parkeringen. 50kr per skottkärra. Swisha till numret på skylten jag satt upp i gruset. Litar såklart på att man betalar för sig. Skriv Grus i meddelandet.

Ni som drabbats av skador måste höra av er till Sören Thyr själva.

Runt några brunnar är det gropar som vi har för avsikt att lägga över efter vattenpåsläpp.

Vänligen Sandra

INFORMATIONSBREV 230430

Härligt att det var så bra uppslutning på städdagen. Blev dock lite kaos vid arbetsfördelning och i
korvkön. Tackar så mycket för att ni har tålamod med våra nya rutiner, som tar tid att få till på ett
fungerande sätt. Vi har redan börjat fundera på lösningar för att slippa undan köer och väntan.
Finns massor att arbete för er som har timmar kvar att göra:

Midsommar
Sätter upp en lista på expeditionen idag, som vi hoppas fylls på snabbt. Vi behöver fylla den för
att kunna arrangera firandet. Sista datum för beslut/full lista är 21/5,
Man skriver sitt namn och lottadress på raderna. 12.30-14.00 och 14.00-15.30 är tiderna.
Timmarna dubblas eftersom det är midsommarafton. Man får självklart ta så många man vill.
Vi har tagit bort valet av placering/arbetsuppgift och fördelar det när listan är fylld. Vi gör allt vi
kan för att alla ska bli nöjda och glada med tilldelningen, som sker snarast möjligt efter 21/5.
När vi ser om det blir firande, sätter vi upp anmälningslista för vara med och klä stången.
Via lista på expeditionen kan man nu meddela intresse för:
(maila sedan att du tagit på dig uppgiften, så får du mer info)
Lämna och hämta vår lilla gräsklippare till Sandins i Stigslund, för reparation. (Snarast möjligt)
Städning av sopskåpen som skall öppnas så snart Återvinningen tömt.
Måleriarbete på festplatsen.
Skruva upp hyllor och tapetsera tombolan.
Luckra upp den lilla kullen på festplatsen, och slänga ut blomfrön.
Hämta bänkar vid Anstalten Gävle när de är färdiga.
Bakning
Hur mycket som skall göras för att fylla upp sina kvarvarande timmar eller hela arbetsinsatsen,
kontaktar du Ulrika Hållinder om. Det är endast de alternativ som är förbestämda, som går att
baka maa svinn, återinfrysning samt enklare för dem som jobbar i cafét.
Ulrika informerar även om när och var du kan lämna bakverken.
Ett stort gäng har anmält sig till ogräsgruppen. Er lägger vi i en mailgrupp, under veckan.
Det går fortfarande bra att anmäla sig via mail. Gäller oavsett hur många timmar du har kvar att
göra.
Aktiviteter
Evenemangsgruppen planerar för fullt för aktiviteter och de anslås eftersom.

Eftersom ogräset gror hela sommaren, behöver vi ett gäng som ombesörjer våra flaggkullar, sopstationen vid Bigarrå samt stora parkeringen. Tanken är att man då gör sina 5 timmar under sommaren.

Det går bra att maila till styrelsen eller meddela på städdagen, att man vill ingå i ”ogräsgruppen”. Hoppas få ihop 10 personer till grupp denna grupp.

Med vänlig hälsning, Styrelsen 

Fortsatt arbete med nytt dagvattensystem

Gästrike Vatten kommer med start tidigast v.16, beroende på tjäldjupet och vädret, fortsätta med sina arbeten för nytt dagvattensystem i område Hemsta.

De gator som berörs i år är Rågatan, Hemstavägen samt Bangårdsgatan. Se bifogad PDF.

Tilldelad entreprenör är anvisad att minst en av de tre gatorna ska vara öppen för trafik så att vi hela tiden ska ha fritt tillträde till kolonins parkering vid festplatsen. Entreprenören ska även samordna med räddningstjänst/ambulans/polis samt sophantering så att allt ska fungera under byggtiden.

Arbetena beräknas vara klar i slutet på sommaren.

Nyhetsbrev april 2023

MIDSOMMAR I SÖDRA KOLONIN

Vi hoppas kunna hålla liv i vårt traditionella firande. Eftersom det var väldigt svårt att få ihop tillräckligt med personal i somras, inventerar vi intresset redan nu. Får vi inte ihop tillräckligt med anmälningar senast 21 maj får vi eventuellt besluta om att ställa in.

Vi sätter upp en lista vid expeditionen 29 april där ni skriver ert namn och lottnummer vid den tid ni kan medverka.

MARKANLÄGGNING

Snarast efter påsk påbörjas arbetet med nytt grus på våra gångar. Spårvägsstigen tillhör kommunen, så det ingår inte i arbetet.

Det singel som nu ligger, kan man ta reda på och använda på sin tomt.

När allt är klart kommer det finnas lite singel över som man kan hämta mot en liten summa. Återkommer om det.

Arbetet beräknas ta ca två veckor och görs i etapper för bästa möjliga framkomlighet.

SPÅRVÄGSSTIGENS DUSCHAR OCH TOALETTER

Det beräknas vara klar 1 maj om inget oförutsett händer.

ÅRSMÖTET

Handlingarna publiceras när de är klara och vi hoppas ni läser dessa.

TOALETTER OCH DUSCHAR ÖPPNAS 22 APRIL

STÄDDAGEN DEN 29 APRIL 10 – 15

Vattenpåsläpp till lotterna kommer att ske under dagen, OBS! alla kranar måste vara stängda.

Sopskåpen öppnas.

Vägbommarna ska hållas stängda.

BYGGLOV

På förekommen anledning lämnas alla bygglovsansökningar till Gävle kommun.

Kolonister sökes!

För att vi ska kunna ha en bra och fungerande förening behöver vi hjälpas åt! Just nu söker vi kolonister som kan tänka sig att vara med i valberedningen och/eller i aktivitetsgruppen. Valberedningen arbetar med få fram kolonister till styrelsen och andra uppdrag som vi har inom föreningen. Känns det som något för dig så hör du av dig till valsodrakolonin@gmail.com.

Om du däremot är intresserad av att få liv i området och vår gemenskap ska du absolut anmäla dig till aktivitetsgruppen. Då kommer du att vara med och planera, ordna och utföra event som midsommarfirandet, loppis/marknad osv. Känns det som något för dig? Då kontaktar du Ulrika Hållinder via Messenger eller på 070-6396476.

Handlingar till årsmöte


Bommarna är låsta 

Fr o m 1 december är bommarna låsta med den vanliga bomnyckeln. Om ni lånar ut nyckeln till en byggfirma, påminn dem att låsa bommarna efter sig.

Information från styrelsen 2022-10-03

​Säsongen är slut för i år men styrelsens arbete fortsätter ett tag till. I november har vi planeringsmöte inför nästa säsong. Vi har tagit till oss av synpunkter som inkommit under sommaren och hoppas få till förbättringar gällande bla aktiviteter och det som gäller obligatoriska arbetsinsatsen.

Nästa årsmöte är i Mars, glöm inte att skicka in motioner om du vill få till en förändring/förbättring. Tryckta häften med ordningsregler och stadgar kommer att finnas tillgängliga from årsmötet i Mars. På söndag stänger vi toaletter och duschar. Det kan hända att det blir tillfälliga avstängningar under veckan maa grävarbeten på Rågatan.

Bommarna låser vi bara med sommarlås under vintern maa att många stugor rustas. Viktigt att bommarna blir låsta så stugägarna får ta ansvar för det. Ex låna ut en nyckel till firman. De som inte betalat extraavgiften om 1000kr eller gjort den obligatoriska arbetsinsatsen, får avgiften med ordinarie faktura i vår.

Iordningställande av mark( gräs och grus) skjuter vi på till april. Man kommer få möjlighet att köpa till sina lotter samtidigt. Återkommer med mer information i mars. Glöm inte att öppna era kranar nu när vattnet är avstängt till lotterna. Viktigt att de stängs innan vattenpåsläpp i vår. Datum för detta återkommer vi med.

Ekonomin ser så pass bra ut att vi tar in offerter på rust av toaletter och duschar på spårvägsstigen. Inte klart ännu vad självriskerna, för föreningens försäkringsärenden, slutar på.

Nytt för nästa säsong är möjligheten att hyra släpet. En kolonist har tagit på sig att ta hand om det. Hur det skall gå till praktiskt, återkommer vi med. Sopskåpen är låsta för säsongen nu, så era sopor måste ni ta med hem.

Vill ni nå oss from nu så går det bra att maila.
Tack för denna säsong!